Yin Yoga


Yin Yoga er en rolig tilnærming til yoga. Øvelsene er enkle, men formen kan alikevel oppleves utfordrende på et godt vis. Vi holder stillingene over lang tid - fra 1 til opptil 5 minutter. Fokuset er på å slippe all musklatur, slik at vi jobber med Yin-vevet i kroppen; bindevev, fascia, sener og muskelfester. Dette skaper mer fleksibilitet og åpner og smører leddene våre. Denne formen for Yoga nærer tilstedeværelse, styrker vår evne til å gi slipp og bare være. 

Noen lærere har elementer av flyt i overgangene mellom stillingene - og noen legger vekt på ro og stillhet. 

Formen passer for alle, også nybegynnere, pensjonister og deg som trener mye og er stiv.

Rolig Yoga


Terapautisk/Mindful yoga er en mild og terapeutisk yogaform, inspirert av moderne mindfulness-basert stressreduksjon. Terapautisk/Mindful yoga kan praktiseres av alle og er en yoga som kombinerer en myk dynamisk flyt av stillinger med perioder hvor vi holder posisjonene lengre, noen hvilestillinger og pusteknikker. Dette er en effektiv måte å slippe stress eller spenning, slappe av, og få kroppen i balanse. Mindfulness bringer oss inn i nåtid og ut av hodene våre. Der møter vi våre erfaringer på en ny og sunn måte; lære å bli guidet fra innsiden og å bevisstgjøres våre naturlige grenser. Terapautisk/Mindful yoga er basert på moderne forskning på yoga, og inkluderer elementer av Yin yoga, Restorative yoga og somatisk-baserte bevegelsesbehandlinger. Oppmerksomheten er gitt til prinsippene om sikker justering, riktig støtte eller modifikasjon av stillingene. Klassene begynner og slutter med avslapning.

 

Passer for alle nivåer. Fin introduksjon for nybegynnere.

Solhilsen Flyt


Solhilsener, eller Surya Namaskar, er yogaens oppvarmingsøvelser, men de kan også være en praksis i seg selv. Solhilsen åpner opp kroppen og pusten din. Det sentrerer og balanserer de oppadgående og nedadgående energiene i oss. Er du tung og slapp, kan du få energi, er du høy og stresset, kan du falle på plass. Klassen holder en god flyt og vi har en rolig avslutningssekvens som lar deg lande godt.

Passer for alle. Det anbefales å ha litt erfaring med yoga.

Morgenyoga


En yogatime med deilig flyt, styrkende øvelser, litt fart og moro for å gi deg en kreativ, oppbyggende og sentrerende start på dagen. Den åpner opp og gir en god sirkulasjon i kroppen. Vi har også fokus på teknikk og tilstedeværelse. Avspenning lander praksisen og gjør deg klar for dagen.

Passer alle nivåer. Utfordrende time.

Yoga Flyt


Pust synkronisert med bevegelse - dette skaper flyt. Når bevegelse og pust er samstemt blir praksisen meditativ og skaper tilstedeværelse. Vinyasa klassene kan være både rolige og dynamiske - og de kan ha varierende vanskelighetsgrad -  felles er opplevelsen av flyt. Her blir du både sterkere og smidigere, samtidig som du kan oppleve ro og avklarethet. Timen avsluttes med avspenning og stillhet.

Myk Yoga Flyt Vi bruker pusten og flyter mellom øvelsene i et rolig tempo og bruker gjerne en del tid på gulvet. Mykgjørende, sentrerende og revitaliserende. Klassen kan ha forskjellige tema (gi slipp, tilstedeværelse, takknemlighet o.l) eller ha fokus på særskilte områder på kroppen (hofter, skuldre, bryståpner o.l).

Passer til alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere

Dynamisk Yoga Flyt  Vi bruker pusten (Ojjai-pust) og flyter mellom øvelsene i styrkende og innimellom utfordrende øvelser. Her arbeider vi med balanse, smidighet, kjernestyrke og fokus og klassen er for deg som har gjort endel yoga, eller kjenner kroppen din godt. (Eller bare er klar for en skikkelig utfordring!) Klassen kan ha forskjellig tema og oppbygning rundt områder i kroppen.

Passer alle nivåer, men du får mer ut av timen om du har litt erfaring fra andre klasser

Ashtanga Yoga -Primary Serie


Ashtanga Yoga er en effektiv og er en utmerket form for trening, som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær i de siste årene.

Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Man trenger ingen forkunnskaper, kun en yogamatte, lette klær, et åpent sinn.

Ashtanga Yoga er basert på en fast rutine av asana posisjoner. Den har også et eget åpning- og avsluttningsmantra. Den starter med fem solhilsen A og tre solhilsen B. Hver enkel asana bygger opp å danner grunnlag samt styrke for at neste posisjon.

Stilen er basert på flere tusen år gamle skrifter og tradisjoner. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) fra Mysore i India, er mannen som utviklet denne yogastilen og førte tradisjonen videre i moderne tid. Idag overtatt av hans datter Sharaswati og barnebarn Sharat Rangaswami.

Timen blir innledet med enkle puste- og strekkøvelser som oppvarming og avsluttes i savasana som er en avspenningsmetode.

Kvinneyoga


I denne timen skaper vi et rom sammen som er velgjørende for kvinners
helse. En feminin sirkel hvor vi ønsker hverandre velkommen. Et trygt
rom hvor vi kan puste, finne glede i bevegelse, kjenne på
tilstedeværelse og kjærlig oppmerksomhet.

Vi bruker pusten som guide og flyter rolig fra en stilling inn i den
andre, blir kanskje en liten stund mens vi puster og flyter så videre.

Vi gjør bevegelser som er nærende for oss som kvinner, og gir oss
energi, velvære, styrke og ro.
Timen avsluttes med dyp avspenning.

 

Passer for alle kvinner

Medisinsk Yoga


Medisinsk Yoga er en rolig yogatime. Timen starter med utgangspunkt i MediYoga sine rolige, dynamiske og meditative øvelser, som etterhvert går over til  YinYoga øvelser i liggende og sittende stillinger med fokus på åpne opp i bindevevet og styrke kroppens merdiansystem. I begge yogaformer er man lenge i hver øvelse for å få tid til å lytte og observere kroppen i samspill med pusten. Timen passer de fleste, og tilpasses for de med fysiske og psykiske begrensninger.

VelværeYoga


Varierte øvelser:
Fysiske-, puste- og avspenningsøvelser. Programmet varierer noe hver gang. Øvelsene er ikke de mest kompliserte, for det viktigste er å lytte til kroppen og finne en skånsom vei til egenpleie. Via kroppen og bevegelser kan du oppleve og virkelig få landet, og kjenne på velvære. 

Yogatimenes effekt: 
Vitaliserer kroppen.
Kroppen oppleves mykere. 
Opplevelse av tilstedeværelse. 
Din oppmerksomhet på pusten kan bli et konkret verktøy i hverdagen. 
Avspenthet som kroppen memorerer og du lett kan vende tilbake til. 
Du får en påminnelse om at kroppen har noe den vil si ut fra sin tilstand. 
Bedre søvnkvalitet. 
Bedre sirkulasjon og en opplevelse av å ha kontakt med kroppens energisystem.

Passer alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Personvern