Yin Yoga


Yin Yoga er en rolig tilnærming til yoga. Øvelsene er enkle, men formen kan alikevel oppleves utfordrende på et godt vis. Vi holder stillingene over lang tid - fra 1 til opptil 5 minutter. Fokuset er på å slippe all musklatur, slik at vi jobber med Yin-vevet i kroppen; bindevev, fascia, sener og muskelfester. Dette skaper mer fleksibilitet og åpner og smører leddene våre. Denne formen for Yoga nærer tilstedeværelse, styrker vår evne til å gi slipp og bare være. 

Noen lærere har elementer av flyt i overgangene mellom stillingene - og noen legger vekt på ro og stillhet. 

Formen passer for alle, også nybegynnere, pensjonister og deg som trener mye og er stiv.

Terapeutisk yoga


Terapautisk/Mindful yoga er en mild og terapeutisk yogaform, inspirert av moderne mindfulness-basert stressreduksjon. Terapautisk/Mindful yoga kan praktiseres av alle og er en yoga som kombinerer en myk dynamisk flyt av stillinger med perioder hvor vi holder posisjonene lengre, noen hvilestillinger og pusteknikker. Dette er en effektiv måte å slippe stress eller spenning, slappe av, og få kroppen i balanse. Mindfulness bringer oss inn i nåtid og ut av hodene våre. Der møter vi våre erfaringer på en ny og sunn måte; lære å bli guidet fra innsiden og å bevisstgjøres våre naturlige grenser. Terapautisk/Mindful yoga er basert på moderne forskning på yoga, og inkluderer elementer av Yin yoga, Restorative yoga og somatisk-baserte bevegelsesbehandlinger. Oppmerksomheten er gitt til prinsippene om sikker justering, riktig støtte eller modifikasjon av stillingene. Klassene begynner og slutter med avslapning.

Solhilsen Flyt


Solhilsener, eller Surya Namaskar, er yogaens oppvarmingsøvelser, men de kan også være en praksis i seg selv. Solhilsen åpner opp kroppen og pusten din. Det sentrerer og balanserer de oppadgående og nedadgående energiene i oss. Er du tung og slapp, kan du få energi, er du høy og stresset, kan du falle på plass. Klassen holder en god flyt og vi har en rolig avslutningssekvens som lar deg lande godt.

 

Dynamisk morgenyoga


En yogatime med deilig flyt, styrkende øvelser, litt fart og moro for å gi deg en kreativ, oppbyggende og sentrerende start på dagen. Den åpner opp og gir en god sirkulasjon i kroppen. Vi har også fokus på teknikk og tilstedeværelse. Avspenning lander praksisen og gjør deg klar for dagen.

Jivamukti Yoga


Denne yogametoden ble grunnlagt av Sharon Gannon og David Life i New York i 1984. «Jivamukti» betyr "frigjøring av sjelen i levende live".

Jivamukti Yoga er en av de ni uoffisielt godkjente Hatha Yoga- metodene, og er en dynamisk yogaform. De enkelte yogastillingene settes sammen i flytende serier ved hjelp av pusten (vinyasa). Dette er utfordrende og oppløftende time, og det vil være fysisk assistanse fra læreren for å få mest ut av stillingene. Si gjerne ifra på begynnelsen av timen om du har noen skader, og om du ikke ønsker assistanse.

Under avslapningen på slutten er det mulig læreren vil gi en lett massasje, si gjerne ifra også om du ikke ønsker dette

Vinyasa Yoga


Vinyasa betyr pust synkronisert med bevegelse - dette skaper flyt. Når bevegelse og pust er samstemt blir praksisen meditativ og skaper tilstedeværelse. Vinyasa klassene kan være både rolige og dynamiske - og de kan ha varierende vanskelighetsgrad -  felles er opplevelsen av flyt. Her blir du både sterkere og smidigere, samtidig som du kan oppleve ro og avklarethet. Timen avsluttes med avspenning og stillhet. 

Vinyasa Flyt Rolig Vi bruker pusten (Ojjai - pust) og flyter mellom øvelsene i et rolig tempo og bruker gjerne en del tid på gulvet. Mykgjørende, sentrerende og revitaliserende. Klassen kan ha forskjellige tema (gi slipp, tilstedeværelse, takknemlighet o.l) eller ha fokus på særskilte områder på kroppen (hofter, skuldre, bryståpner o.l)

Vinyasa Flyt Dynamisk Vi bruker pusten (Ojjai-pust) og flyter mellom øvelsene i styrkende og innimellom utfordrende øvelser. Her arbeider vi med balanse, smidighet, kjernestyrke og fokus og klassen er for deg som har gjort endel yoga, eller kjenner kroppen din godt. (Eller bare er klar for en skikkelig utfordring!) Klassen kan ha forskjellig tema og oppbygning rundt områder i kroppen.

Restorativ Yoga


Restorativ yoga er for deg som har trent mye, for å mykne opp og kan hjelpe mot skader.

Ved hjelp av rekvisitter; blokker, stropper, tepper m.m; gjør vi stillingene så komfortable som mulig.

Vi jobber forebyggende og det anbefales å varme lett opp før timen. 

Senior Yoga


Vi har ingen ren Senior Yoga time for øyeblikket, men vi anbefaler sterkt en Yin Yoga klasse om du er senior Yin har  et langsommere tempo og vi  går dypt inn i pusten og jobber både med bindevev, ledd og å åpne energiflyten i kroppen.

Basic Yoga


Disse timene er tilrettelagt for deg som er helt ny for yoga, eller for deg som nettopp har begynt å praktisere. Det er fokus på de grunnleggende konseptene innen yoga og på å lære god teknikk for å unngå å skade kroppen. Disse timene er gratis for medlemmer av Energihuset Treningssenter, og du trenger ikke ekstra medlemskap for å delta på denne timen. 

Ashtanga Yoga -Primary Serie


Ashtanga Yoga er en effektiv og er en utmerket form for trening, som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær i de siste årene.

Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Man trenger ingen forkunnskaper, kun en yogamatte, lette klær, et åpent sinn.

Ashtanga Yoga er basert på en fast rutine av asana posisjoner. Den har også et eget åpning- og avsluttningsmantra. Den starter med fem solhilsen A og tre solhilsen B. Hver enkel asana bygger opp å danner grunnlag samt styrke for at neste posisjon.

Stilen er basert på flere tusen år gamle skrifter og tradisjoner. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) fra Mysore i India, er mannen som utviklet denne yogastilen og førte tradisjonen videre i moderne tid. Idag overtatt av hans datter Sharaswati og barnebarn Sharat Rangaswami.

Timen blir innledet med enkle puste- og strekkøvelser som oppvarming og avsluttes i savasana som er en avspenningsmetode.

God Time!

Kvinneyoga


I denne timen skaper vi et rom sammen som er velgjørende for kvinners
helse. En feminin sirkel hvor vi ønsker hverandre velkommen. Et trygt
rom hvor vi kan puste, finne glede i bevegelse, kjenne på
tilstedeværelse og kjærlig oppmerksomhet.

Vi bruker pusten som guide og flyter rolig fra en stilling inn i den
andre, blir kanskje en liten stund mens vi puster og flyter så videre.

Vi gjør bevegelser som er nærende for oss som kvinner, og gir oss
energi, velvære, styrke og ro.
Timen avsluttes med dyp avspenning.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Cookies