Gruppetimer

Til informasjon: 

Appen vår heter "Min trening", og er tilgjengelig både for Apple og Android.
Med appen kan du enkelt se timene for perioden fremover, samt booke plass. Om du ser på timene mer enn to uker frem bør du være obs på at det kan skje endringer. Gjeldende timeplan for uken ligger i Exel-dokument lenger ned på denne siden. I appen kan du også se hvor mange som er på Håkonskastet eller Express ved å trykke på "meny" og deretter "besøk på senter nå".

Er du medlem, men har aldri meldt deg på via nettet? Sånn gjør du:
1. Skriv inn mailadressen din og passordet du fikk utdelt når du meldte deg inn.
 (Har du ikke passord? Ta kontakt med resepsjonen på tlf: 66914040)

2. Trykk på knappen som likner en kalender.
Finn deretter timen du skal på og trykk på den sorte handlekurven. Da vil timen legge seg under "mine bookinger".

3. Hvis timen er full vil du bli satt på venteliste og du vil se ventelisteplassen på bookingen din.
Får du plass vil du få melding til det telefonnummeret vi har registrert hos oss. 

Skal du på drop in time må du melde deg på via tlf 66914040.
Meld deg alltid på time, da vet vi hvor mange som kommer, og du får beskjed hvis det skulle være behov.
Det må være 3 påmeldte for å gjennomføre timen.

Timeplan for gruppetimer og yoga høst/vinter 2021:

Gruppetimeplan 11. okt - 5. des


Bla ned for å lese om de ulike timene som tilbys.

Husk at oppmøte er senest 10 minutter før timestart, eller så kan du risikere å miste plassen din.

Alle 45. min timer er uten oppvarming og vi anbefaler at man møter opp ferdig oppvarmet til disse timene.

HUSK: Hent lappen din på våre booking-skjermer!


Timeplan for høsten 2021:






Info om Yogatimer

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig tilnærming til yoga. Øvelsene er enkle, men formen kan allikevel oppleves utfordrende på et godt vis. Vi holder stillingene over lang tid - fra 1 til opptil 5 minutter. Fokus er på å slippe all muskulatur, slik at vi jobber med Yin-vevet i kroppen; bindevev, fascia, sener og muskelfester. Dette skaper mer fleksibilitet og åpner leddene våre. Denne formen for Yoga nærer tilstedeværelse, styrker vår evne til å gi slipp, og bare være. Noen lærere har elementer av flyt i overgangene mellom stillingene - og noen legger vekt på ro og stillhet. Formen passer for alle, også nybegynnere, pensjonister og deg som trener mye.

Terapeutisk Yoga

Terapautisk/Mindful yoga er en mild og terapeutisk yogaform, inspirert av moderne mindfulness-basert stressreduksjon. Terapautisk/Mindful yoga kan praktiseres av alle. Dette er en yogaform som kombinerer en myk dynamisk flyt av stillinger med perioder hvor vi holder posisjonene lengre, noen hvilestillinger og pusteteknikker. Dette er en effektiv måte å slippe stress eller spenning, slappe av, og få kroppen i balanse. Mindfulness bringer oss inn i nåtid og ut av hodene våre. Der møter vi våre erfaringer på en ny og sunn måte; lære å bli guidet fra innsiden og å bli bevisstgjort på våre naturlige grenser. Terapautisk/Mindful yoga er basert på moderne forskning på yoga, og inkluderer elementer av Yin yoga, Restorative yoga og somatisk-baserte bevegelsesbehandlinger. Oppmerksomheten er gitt til prinsippene om sikker justering, riktig støtte, eller modifikasjon av stillingene. Klassene begynner og slutter med avslapning.
 
Passer for alle nivåer. Fin introduksjon til yoga for nybegynnere.

Solhilsen Flyt

Solhilsener, eller Surya Namaskar, er yogaens oppvarmingsøvelser, men de kan også være en praksis i seg selv. Solhilsen åpner opp kroppen og pusten din. Den sentrerer og balanserer de oppad- og nedadgående energiene i oss. Om du er tung og slapp, kan du få energi. Er du høy og stresset, kan du falle på plass. Klassen holder en god flyt og vi har en rolig avslutningssekvens som lar deg lande godt.

Passer for alle. Det anbefales å ha litt erfaring med yoga.

Morgenyoga

En yogatime med deilig flyt, styrkende øvelser, og litt fart og moro. Gir en kreativ, oppbyggende og sentrerende start på dagen. Den åpner opp og gir en god sirkulasjon i kroppen. Vi har også fokus på teknikk og tilstedeværelse. Avspenning lander praksisen og gjør deg klar for dagen.

Passer alle nivåer. Utfordrende time.

Medisinsk Yoga

MediYoga
- Yoga som medisin
- Gammel viten og moderne forskning møtes
De rolige øvelsene og meditasjonene i MediYoga er utviklet for å skape en grunnleggende balanse i kropp og sinn (mer info under).


Hva er MediYoga?

MediYoga er forskningsbasert yoga. Denne yogaformen passer for alle mennesker, både friske og de med fysiske- og psykiske begrensninger. Dette er en myk og rolig yoga med fokus på pust, myke bevegelser og meditasjon.
MediYoga er basert på Kundalini Yoga, en minst 5000 år gammel yogatradisjon, og har som fokus på å kombinere gammel viten med moderne forskning fra blant andre Karolinska Institutet i Stockholm. MediYoga er i dag etablert innen sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner både i Sverige og Norge, og alle MediYogalærere har en medisinsk grunnutdanning.

Generelt har de ulike MediYoga-programmene som fokus å motvirke stress, balansere det sympatiske og det parasympatiske nervesystemet. Målet er å stimulere kroppens selvhelbredende krefter. MediYoga er en terapeutisk yogaform som er utviklet for å forebygge sykdom, helseplager, og for å understøtte rehabilitering ved kronisk sykdom og helseutfordringer.

I pusteøvelsene er det fokus på langsom, dyp pust eller mer kraftfull «ildpust». Gjennom pusten tar vi kontroll over sinnet, fremmer avspenning og tilstedeværelse i nuet, og tilfører kroppen energi. Yogaøvelsene fremmer en smidig og utholdende muskulatur og gir blant annet et sterkere og mer utholdende nervesystem.
Alle MediYoga-programmene avsluttes med meditasjon og avspenning.
MediYoga handler ikke om å være flink i yoga eller mykest mulig, men om å lytte til kroppen og imøtekomme kroppen på en skånsom måte. Øvelsene er enkle, men svært effektive.

Hvem passer MediYoga for?

MediYoga passer for alle, enten du ønsker et pusterom fra en hektisk hverdag, sliter med stressplager eller har andre helsemessige utfordringer. I MediYoga-timene vil du finne rom for å være deg selv, akkurat slik du er. På kurset vil du lære øvelser og meditasjoner som du kan ta med deg inn i hverdagen som et redskap for større grad av ro og tilstedeværelse i livet ditt.

Praktisering av MediYoga 
- har vist gode resultater ved blant annet: hodepine/migrene, uro og angst, utbrenthet, muskel- og skjelettplager, søvnproblemer og fordøyelsesplager.
Spesifikke MediYogaprogram tar for seg: stressreduksjon, bedre rygghelse, motvirker høyt blodtrykk, hjerterehabilitering, og hjernefunksjon. MediYoga brukes også ved kroniske smertetilstander, i rehabilitering etter hjerneslag, for kreftpasienter, og kan tilpasses alle.

Regelmessig praktisering av MediYoga (min. 1 dag i uken) har vist seg å kunne bedre søvn, redusere angst og uro, gi bedre selvfølelse, og følelse av velvære.

Ved å åpne opp i kroppen via ulike pusteøvelser og fysiske øvelser, økes oksygennivået i blodet, kroppen roer seg og indre organer får muligheten til å vitaliseres. Hormonsystemet påvirkes positivt og spesifikke øvelser virker inn på bl.a. skjoldbruskkjertelen og stoffskiftet.

Forskning - Du kan lese mer om forskningen på MediYoga her:
http://no.mediyoga.com/forskning/svensk-forskning/


Dynamisk Yoga

Dynamisk Yoga er en leken og morsom yogaform, med fokus på pust og flyt mellom stillingene. Med utgangspunkt i Solhilsen - bygges spennede sekvenser gradvis opp til noe vi kaller for en "peak pose". Deretter finner vi veien ned til avspenning, og ofte en meditasjon. Vi jobber både med styrke og fleksibilitet, tilstedeværelse og konsentrasjon - samt å bringe kroppen tilbake til sitt opprinnelige bevegelsesmønster.

Yoga Mot Stress

Dette er en rolig time som er laget for å roe anspenninger du måtte ha, i både kropp og sjel. Jonathan leder deg gjennom en spesiell og fin time som er perfekt å avslutte en stressende uke med. Den vil få deg til å roe det hele ned ved hjelp av mindfullness-teknikker, pusting, og en terapautisk tilnærming til yoga. Effekten vil være en beroligende, og vil få deg inn i en dyp, avslappende modus. Stillingene er enkle og lette å komme inn i, som gjør at du ikke trenger noe erfaring med yoga fra tidligere.

"Yoga mot stress" er inspirert av det kliniske arbeidet til Jon Kabat Zinn, som igjen er en mindfullness-basert tilnærming til yoga-terapi for stress, angst, og depresjon. Velkommen!

Yoga for Flyt

En myk start, med fokus på indre øvelser og sirkulære bevegelser. Vi nærer og øker flyt i livsenergi og sirkulasjon i kroppen. Gjennom klassen åpner vi og smører alle ledd, samt bygger styrke og tilstedeværelse - kompetanse på å gi slipp og delta. En helbredende yogapraksis

Yogic Arts

Yogic Arts er en meget dynamisk yoga stilart der kombinerer kampsport, dans og thai massage. Det er Yang Flow.
Du blir svett og får brukt hele kroppen i Yogic Arts, det er kreativ, inspirende og GØY og kroppen blir smilende av denne formen.

YA er er en Yang form der styrken blir bygget opp og kernemuskler blir engasjert. Det er en oppbyggende, forebyggende stilart der stimulerer blodsirkulasjonen og bidrar til lekre ledd :)  Det er en stimulerende energisk yoga form som øker endorfiner og gir en lykkefølelse i kroppen.

Vinyasa Soft Flow

Vinyasa Yoga er en kreativ og flytbasert yogastil. I Soft Flow modus, er det en myk rolig flyt, med fokus på en tilstedeværende inngang til alle stillingene. Du vil alikevel bygge kjerne og styrke, og fordype teknikken din. Vi har en avspennende start, med sirkulære bevegelser, som åpner alle ledd og stimulerer flyten av livskraft. Klassen er gjerne fundamentert i et tema, og du vil få undervisning i å arbeide med egen energi og livskraft - samt styrket livskompetansen din. Dype meditasjoner og indre øvelser gjør det til en nærende og helbredende klasse. Vi avrunder med avspenning og ro. Lærer: Guri Ama Gaia 

Vinyasa Strong Flow

Vinyasa Yoga er en kreativ og flytbasert yogastil. I Strong Flow klassene jobber vi dynamisk og med Yang energien i kroppen. Vi søker å stimulerer vitalitet, tilstedeværelse, styrke og kraft. Her beveger vi oss i et godt tempo mellom stillingene/ asanas - med en myk start - inn til et oppadgående mellomparti, til en fin landing. Her vil du også møte spennende meditasjoner og lære å arbeide med energi og livskraft i egen system.
Lærer: Guri Ama Gaia 

Yoga for stive

Yoga for stive er en time for deg som kjenner deg stiv og støl. Passer godt for deg som ikke har gått på så mange yogatimer før. Med fokus på enkle øvelser og pust, forsøker vi å løsne opp områder som ofte er stive. Alle timene avsluttes med lett avspenning.

Yin Restorativ

Yin Restorativ Embodied gir deg verktøy til å komme hjem i deg selv. Vi lærer å lytte aktivt til kroppen hvilket gjør det mulig å forstå og hedre indre og ytre grenser.
Denne timen forbedrer:
* Nattesøvn, insomnia.
* Nervesystemet, balanserer.
* Gigt plager, den skaper flyt i veskesystemet.
* Hodepine, migrene.
* Angst, depresjon, uro.
* Nedsetter stress.
* Pusten, det respiratoriske systemet.
* Styrker lungene.
* Løsner opp spenninger og blokeringer.
* Skaper flyt i forskjellige organer.
Dette er en gavepakke til deg.
En nydelig og nydelses kveld hvor du skaper indre velvære.
Alle kan være med på denne leksjonen, krever ingen forkunnskaper. 
Rolig, stille og behagelig leksjon venter deg. 

Den deiligste starten på dagen og uken. Et møte med deg selv, ankom i kroppen og sentrer deg i hjertet.
* Intensjon for dagen & uken.
* Pranayama (Puste og energi øvelser)
* Slow flow and myk oppvarmning.
* Core training, kjernemuskel trening.
* Vinyasa Flow, med balanse øvelser, stå støtt og sterkt i deg selv i løpet av dagen.
* Terapeutisk, avspennede avslutning.
Denne timen kan være Dynamisk, men den kan også inneholde lange stående hold for styrke og stabilitet.
Leika's timer har en kreativ og selvfordypende smak. Leika elsker å skape et rom for selvinnsikt og øke hjertevarmen.
Sunrise Vinyasa Flow er en lækker start på dagen.

Info om Energihusets timer

Sykkel

Sykkeltimene er litt variert i antall minutter. Men alle kan i utgangspunktet gå på timene, alt har med din egen innsats, og hvor mye motstand du legger på. Hvis du er ny er det viktig at du kommer i god tid, og gir beskjed til instruktøren, så vi får gått igjennom teknikk med mer.
Vi bruker vårt pulssystem Iqniter. Du kan kjøpe deg pulsbelte i resepsjonen, eller bruke Sunto-belte du har fra før hvis det har bluetooth, og er av nyere type. Spør i resepsjonen for mer info.
Vi har 2 storskjermer i sykkelsalen hvor man anonymt følger med på pulsen og hvilke nivåer man bør ligge på igjennom timen. Denne timen får deg til å gi det lille ekstra.

Sykkel Voksen

Sykkeltime for de litt mer voksne medlemmer. Nybegynner/Voksen

Energipump

Dette er timen for deg som ønsker å styrke hele kroppen. Viktige ingredienser er god musikk, og effektive øvelser med vektstang.
Dette er en time som passer for alle, både nybegynnere så vel som erfarne.

Slynge

Slynge er en treningsform som på en suveren måte kombinerer styrke og koordinasjon, utholdenhet og smidighet alt etter hva man vektlegger. Fra nybegynnere til toppidrettsutøvere; alle kan få en utfordring som passer! Prøv det du også.

KIG- Kondisjon/Styrke

Dette er timen for deg som trenger å komme i form. Har du vært syk, er overvektig, eller rett og slett bare er litt ute av trening? Da er dette timen for deg. Vi varierer mellom kondisjon og styrke. Her er det viktig at du gjør det du orker. Enkle øvelser som du lett kan variere vanskelighetsgraden på selv, eller ved hjelp av instruktøren.
Det viktigste er å møte opp og ta hensyn til dagsformen. Gøy har vi det uansett!

Voksen

Dette er en time hvor du får utfordret både kondisjon og styrke. Ved hjelp av enkle og morsomme øvelser til fengende musikk får du en effektiv treningsøkt for hele kroppen. Perfekt for de av den eldre garde.

EnergiBox

Er du lei av å få dårlig samvittighet hver gang noen nevner kjernemuskelatur fordi du ikke trener det? Da er EnergiBox perfekt for deg! Morsom time hvor man blant annet jobber mye med kjernemuskulatur, stabilitet og generell styrke.
Den passer for alle, siden Lene tilpasse øvelsene :D Bli med, da vel!

EnergiFit

Dette er timen for deg som vil gi det lille ekstra. Timen er basert på god gammeldags sirkeltrening med moderne øvelser. Trening av styrke og kondisjon ved funksjonelle bevegelser med mye variasjon og relativt høy intensitet.

EnergiTabata

Enkel og effektiv kombinering av styrke og kondisjon på stedet. Man jobber i intervaller hvor hver intervall er 20 sekunder arbeid, og 10 sekunder hvile á åtte omganger i totalt 4 minutter. Variasjon mellom to ulike styrke- og kondisjons-øvelser. Bruk av step, vekter og kroppsvekt.  Varierer litt fra instruktør til instruktør om man bare har styrke, eller om det er inkludert kondisjon i timen. Denne timen stiller ikke krav kordinasjon. Passer nesten alle.

EnergiPower

Dette er en intervalltime hvor du får trimmet både kondisjonen og styrket hele kroppen, og det til musikk du blir revet med av! Vi jobber annenhver låt kondisjon og styrke.
Dette er en tøff time med enkle øvelser og høy puls. Passer for alle.

Ropes Bungee

Energifylt og morsom time hvor vi jobber med 5 meter lang strikk! Man jobber to og to på én strikk, og veksler mellom styrke og kondisjon.  Vi jobber i intervaller på ca 40 sekunder. Timen passer for alle!

Step/Styrke

Tøff intervalltime. Vi veksler mellom enkel kondisjonstrening på step og styrketrening med frivekter. Passer for deg som har trent en stund. 

EnergiForspill

Dette er en flott start på helgen med masse energi, godt humør, svette og herlig musikk.
Litt trinn. Passer for alle.

Zumbaintervall

Zumba gjør den populære treningen som er inspirert av latindans. Tilgjengelig for både nybegynnere, eldre og andre som ønsker variasjon i treningshverdagen. Dette er en time med herlige dansetrinn og fengende rytmer som virkelig gir energi og glede! Zumba styrker hjertet, og muskler i og rundt hoften, mage og rygg, ben og armer.

Nesodden Sykkel Klubb (NSK)

Dette er en sykkeltime arrangert av Nesoddens lokale sykkelklubb. Timen er åpen for alle, også for de som ikke er medlem av sykkelklubben.

EnergiPuls

Inspirerende kondisjonstime med litt krydder hvor kondisjonen står i fokus. Enkle trinn med kreativ musikkbruk.

Ren Kondisjon

Dette er en energisk og tøff time med fokus på kondisjon. Uten trinn. Du blir garantert blid og svett.

Ropes Circle

Energifylt og morsom time med en blanding av styrke og kondisjon. Vi jobber blant annet med lang bungee strikk, sklimatter, slynger og minibands.

Feminin Kraft med Line

En ukentlig body-mind-spirit time laget av Line S Efraidsen. Fokus på den feminine kraften og den iboende kreativiteten som kommer gjennom oss alle. Vi ønsker å styrke kjernemuskulatur og indre varme for å møte alle livsfaser med åpenhet. Lette core-øvelser, inspirerende musikk og dyp kontakt med bekkenbunn gjennom myke øvelser. Vi arbeider også med nervesystemet, hormonsystemet og generell flyt gjennom energimedisinøvelser. Passer kvinner i alle aldre.

- Torsdager 09.30 - vi jobber med blant annet elementet ild - og indre varme
- Mandager 17.00 - vi jobber med blant annet elementet vann - og indre flyt

Styrke

Her varierer vi i forskjellige styrkeøvelser med og uten vekter.  Alle er velkommen!

Boksing

Tidligere norgesmester Kjell Arman Smith er instruktør. På denne timen lærer man teknikk, rytme og mye annet. Vi bruker hansker, bokse-pads og sekk. Vi stiller med alt av nødvendig utstyr. Timen blir alltid tilpasset kundens nivå. Populær time for både gutter og jenter, kvinner og menn.

Slide

Styrke med hovedfokus på kjernemuskulatur. Her bruker vi sklimatter.

Stor Ball

Stor Ball-timene kombineres med stokk, der vi fokuserer på bevegelsesglede, smidighet, indre styrke og koordinasjon. Til inspirende musikk beveger vi hele kroppen, og ballen hjelper oss å finne fram lekenheten igjen. Timen passer for alle.

LøpSterk

Løpsterk er en time som inneholder løpstrening med løpsdriller, intervaller mm., samt løpsspesifikk styrke. Den rene styrkedelen er om lag 30%, men man jobber med å få et sterkere løpssteg også i drillene. Du blir utfordret på blant annet balanse og hurtighet. Dette er en time som ruster deg for løping!