Gruppetimer

Til informasjon: 


Er du medlem, men har aldri meldt deg på via nettet? Sånn gjør du:
1. Skriv inn mailadressen din og passordet du fikk utdelt når du meldte deg inn.
 (Har du ikke passord? Ta kontakt med resepsjonen på tlf: 66914040)

2. Trykk på knappen som likner en kalender.
Finn deretter timen du skal på og trykk på den sorte handlekurven. Da vil timen legge seg under "mine bookinger".

3. Hvis timen er full vil du bli satt på venteliste og du vil se ventelisteplassen på bookingen din.
Får du plass vil du få melding til det telefonnummeret vi har registrert hos oss. 

Skal du på drop in time må du melde deg på via tlf 66914040.



Høstens gruppetimer - fom uke 35: Høsten 2019



Bla ned for å lese om de ulike timene som tilbys.

Husk at oppmøte er senest 10 minutter før timestart, eller så kan du risikere å miste plassen din.

Alle 45. min timer er uten oppvarming og vi anbefaler at man møter opp ferdig oppvarmet til disse timene.

HUSK: Hent lappen din på våre booking-skjermer!

Info om Yogatimer

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig tilnærming til yoga. Øvelsene er enkle, men formen kan allikevel oppleves utfordrende på et godt vis. Vi holder stillingene over lang tid - fra 1 til opptil 5 minutter. Fokus er på å slippe all muskulatur, slik at vi jobber med Yin-vevet i kroppen; bindevev, fascia, sener og muskelfester. Dette skaper mer fleksibilitet og åpner leddene våre. Denne formen for Yoga nærer tilstedeværelse, styrker vår evne til å gi slipp, og bare være. Noen lærere har elementer av flyt i overgangene mellom stillingene - og noen legger vekt på ro og stillhet. Formen passer for alle, også nybegynnere, pensjonister og deg som trener mye.

Rolig Yoga

Terapautisk/Mindful yoga er en mild og terapeutisk yogaform, inspirert av moderne mindfulness-basert stressreduksjon. Terapautisk/Mindful yoga kan praktiseres av alle. Dette er en yogaform som kombinerer en myk dynamisk flyt av stillinger med perioder hvor vi holder posisjonene lengre, noen hvilestillinger og pusteteknikker. Dette er en effektiv måte å slippe stress eller spenning, slappe av, og få kroppen i balanse. Mindfulness bringer oss inn i nåtid og ut av hodene våre. Der møter vi våre erfaringer på en ny og sunn måte; lære å bli guidet fra innsiden og å bli bevisstgjort på våre naturlige grenser. Terapautisk/Mindful yoga er basert på moderne forskning på yoga, og inkluderer elementer av Yin yoga, Restorative yoga og somatisk-baserte bevegelsesbehandlinger. Oppmerksomheten er gitt til prinsippene om sikker justering, riktig støtte, eller modifikasjon av stillingene. Klassene begynner og slutter med avslapning.
 
Passer for alle nivåer. Fin introduksjon til yoga for nybegynnere.

Solhilsen Flyt

Solhilsener, eller Surya Namaskar, er yogaens oppvarmingsøvelser, men de kan også være en praksis i seg selv. Solhilsen åpner opp kroppen og pusten din. Den sentrerer og balanserer de oppad- og nedadgående energiene i oss. Om du er tung og slapp, kan du få energi. Er du høy og stresset, kan du falle på plass. Klassen holder en god flyt og vi har en rolig avslutningssekvens som lar deg lande godt.

Passer for alle. Det anbefales å ha litt erfaring med yoga.

Morgenyoga

En yogatime med deilig flyt, styrkende øvelser, og litt fart og moro. Gir en kreativ, oppbyggende og sentrerende start på dagen. Den åpner opp og gir en god sirkulasjon i kroppen. Vi har også fokus på teknikk og tilstedeværelse. Avspenning lander praksisen og gjør deg klar for dagen.

Passer alle nivåer. Utfordrende time.

Yoga Flyt

Pust synkronisert med bevegelse - dette skaper flyt. Når bevegelse og pust er samstemt blir praksisen meditativ og skaper tilstedeværelse. Vinyasa klassene kan være både rolige og dynamiske, og kan variere i vanskelighetsgrad.  De har opplevelsen av flyt til felles. Her blir du både sterkere og smidigere, samtidig som du kan oppleve ro og avklaring. Timen avsluttes med avspenning og stillhet.
I Myk Yoga Flyt bruker vi pusten og flyter mellom øvelsene i et rolig tempo. En del tid blir brukt på gulvet. Timen er mykgjørende, sentrerende og revitaliserende. Klassen kan ha forskjellige temaer som å gi slipp, tilstedeværelse, takknemlighet og liknende. Fokus kan også ligge på særskilte områder på kroppen som hofter, skuldre, bryst.
Passer til alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere.
I Dynamisk Yoga Flyt bruker vi pusten mye gjennom det vi kaller Ojjai-pust, flyter mellom øvelsene i styrkende, og innimellom utfordrende, øvelser. Vi arbeider med balanse, smidighet, kjernestyrke og fokus. Klassen er for deg som har gjort endel yoga, eller kjenner kroppen din godt (Eller bare er klar for en skikkelig utfordring!). Klassen kan ha forskjellige temaer og oppbygning rundt områder i kroppen.
Passer alle nivåer, men du får mer ut av timen om du har litt erfaring fra andre klasser.

Ashtanga Yoga - Primary Serie

Ashtanga Yoga er en effektiv og er en utmerket form for trening. Den gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær i de siste årene.

Timen i prinsippet for alle. Man trenger ingen forkunnskaper, kun en yogamatte, lette klær, et åpent sinn.  

Ashtanga Yoga er basert på en fast rutine av asana-posisjoner. Den har også et eget åpning- og avslutningsmantra. Den starter med fem solhilsen A og tre solhilsen B. Hver enkel asana bygger opp og danner grunnlag, samt styrke, for neste posisjon.

Stilen er basert på flere tusen år gamle skrifter og tradisjoner. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) fra Mysore i India, er mannen som utviklet denne yogastilen og førte tradisjonen videre i moderne tid. Idag overtatt av hans datter Sharaswati og barnebarn Sharat Rangaswami.  

Timen blir innledet med enkle puste- og strekkøvelser som oppvarming og avsluttes i savasana, som er en avspenningsmetode.

Feminin Kraft med Line

En ukentlig body-mind-spirit-time laget av Line S. Efraidsen med fokus på den feminine kraften og den iboende kreativiteten som kommer gjennom oss alle. Vi ønsker å styrke vår kjerne og indre varme for å møte alle livsfaser med åpenhet. Lette core-øvelser, inspirerende musikk og dyp kontakt med bekkenbunn gjennom myke øvelser. Vi arbeider også med nervesystemet, hormonsystemet og generell flyt gjennom energimedisin-øvelser. Passer kvinner i alle aldre.

Torsdager 09.30 - vi jobber med blant annet elementet ild - og indre varme
Mandager 17.00 - vi jobber med blant annet elementet vann - og indre flyt

Medisinsk Yoga

MediYoga
- Yoga som medisin
- Gammel viten og moderne forskning møtes
De rolige øvelsene og meditasjonene i MediYoga er utviklet for å skape en grunnleggende balanse i kropp og sinn (mer info under).


Hva er MediYoga?

MediYoga er forskningsbasert yoga. Denne yogaformen passer for alle mennesker, både friske og de med fysiske- og psykiske begrensninger. Dette er en myk og rolig yoga med fokus på pust, myke bevegelser og meditasjon.
MediYoga er basert på Kundalini Yoga, en minst 5000 år gammel yogatradisjon, og har som fokus på å kombinere gammel viten med moderne forskning fra blant andre Karolinska Institutet i Stockholm. MediYoga er i dag etablert innen sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner både i Sverige og Norge, og alle MediYogalærere har en medisinsk grunnutdanning.

Generelt har de ulike MediYoga-programmene som fokus å motvirke stress, balansere det sympatiske og det parasympatiske nervesystemet. Målet er å stimulere kroppens selvhelbredende krefter. MediYoga er en terapeutisk yogaform som er utviklet for å forebygge sykdom, helseplager, og for å understøtte rehabilitering ved kronisk sykdom og helseutfordringer.

I pusteøvelsene er det fokus på langsom, dyp pust eller mer kraftfull «ildpust». Gjennom pusten tar vi kontroll over sinnet, fremmer avspenning og tilstedeværelse i nuet, og tilfører kroppen energi. Yogaøvelsene fremmer en smidig og utholdende muskulatur og gir blant annet et sterkere og mer utholdende nervesystem.
Alle MediYoga-programmene avsluttes med meditasjon og avspenning.
MediYoga handler ikke om å være flink i yoga eller mykest mulig, men om å lytte til kroppen og imøtekomme kroppen på en skånsom måte. Øvelsene er enkle, men svært effektive.

Hvem passer MediYoga for?

MediYoga passer for alle, enten du ønsker et pusterom fra en hektisk hverdag, sliter med stressplager eller har andre helsemessige utfordringer. I MediYoga-timene vil du finne rom for å være deg selv, akkurat slik du er. På kurset vil du lære øvelser og meditasjoner som du kan ta med deg inn i hverdagen som et redskap for større grad av ro og tilstedeværelse i livet ditt.

Praktisering av MediYoga 
- har vist gode resultater ved blant annet: hodepine/migrene, uro og angst, utbrenthet, muskel- og skjelettplager, søvnproblemer og fordøyelsesplager.
Spesifikke MediYogaprogram tar for seg: stressreduksjon, bedre rygghelse, motvirker høyt blodtrykk, hjerterehabilitering, og hjernefunksjon. MediYoga brukes også ved kroniske smertetilstander, i rehabilitering etter hjerneslag, for kreftpasienter, og kan tilpasses alle.

Regelmessig praktisering av MediYoga (min. 1 dag i uken) har vist seg å kunne bedre søvn, redusere angst og uro, gi bedre selvfølelse, og følelse av velvære.

Ved å åpne opp i kroppen via ulike pusteøvelser og fysiske øvelser, økes oksygennivået i blodet, kroppen roer seg og indre organer får muligheten til å vitaliseres. Hormonsystemet påvirkes positivt og spesifikke øvelser virker inn på bl.a. skjoldbruskkjertelen og stoffskiftet.

Forskning - Du kan lese mer om forskningen på MediYoga her:
http://no.mediyoga.com/forskning/svensk-forskning/


VelværeYoga

Bruk av puste- og avspenningsøvelser, men også mer fysiske øvelser. Programmet varierer noe fra time til time. Øvelsene er ikke de mest kompliserte. Det viktigste er å lytte til kroppen og å finne en skånsom vei til egenpleie. Via kroppen og bevegelser kan du oppleve å virkelig få landet, og å kjenne på velvære.

Yogatimenes mulige effekter:
- Vitaliserer kroppen.
- Kroppen oppleves mykere.
- Opplevelse av tilstedeværelse.
- Din oppmerksomhet på pusten kan bli et konkret verktøy i hverdagen.
- Avspenthet som kroppen memorerer og du lett kan vende tilbake til.
- Du får en påminnelse om at kroppen har noe den vil si ut fra sin tilstand.
- Bedre søvnkvalitet.
- Bedre sirkulasjon og en opplevelse av å ha kontakt med kroppens energisystem.

Passer alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere.

Yoga for stive menn

Dette er en yogatime som er tilpasset de som tror de er for stive til å begynne med Yoga. Timen passer alle menn, og inngår i medlemskapet til Energihuset.

LatterYoga

Latteryoga forløser glede, lykkehormoner og endorfiner som er smertedempende. Gir energi og velvære. Vi gjør latterlige øvelser og yogaleker, og avslutter med rolig yogaflyt.

Blindfold Yoga

Blindfold Yoga, gir dyp ro, meditativ tilstand og tilstedeværelse, latter og balanse. Best med Mindfold-maske som du får kjøpt før timen, eller sovemaske, til nød skjerf. Gled deg!

Dynamisk Vinyasa

Vinyasa er en leken og morsom yogaform, med fokus på pust og flyt mellom stillingene. Med utgangspunkt i Solhilsen - bygges spennede sekvenser gradvis opp til noe vi kaller for en "peak pose". Deretter finner vi veien ned til avspenning, og ofte en meditasjon. Vi jobber både med styrke og fleksibilitet, tilstedeværelse og konsentrasjon - samt å bringe kroppen tilbake til sitt opprinnelige bevegelsesmønster.

Embody Essence

Embody Essence er en fusjon av yoga, meditasjon, energimedisin og bevegelse hvor glede, flyt og enhet er sentrale elementer.

Info om Energihusets timer

Sykkel

Sykkeltimene er litt variert i antall minutter. Men alle kan i utgangspunktet gå på timene, alt har med din egen innsats, og hvor mye motstand du legger på. Hvis du er ny er det viktig at du kommer i god tid, og gir beskjed til instruktøren, så vi får gått igjennom teknikk med mer.
Vi bruker vårt pulssystem Iqniter. Du kan kjøpe deg pulsbelte i resepsjonen, eller bruke Sunto-belte du har fra før hvis det har bluetooth, og er av nyere type. Spør i resepsjonen for mer info.
Vi har 2 storskjermer i sykkelsalen hvor man anonymt følger med på pulsen og hvilke nivåer man bør ligge på igjennom timen. Denne timen får deg til å gi det lille ekstra.

Sykkel Voksen

Sykkeltime for de litt mer voksne medlemmer. Nybegynner/Voksen

Energipump

Dette er timen for deg som ønsker å styrke hele kroppen. Viktige ingredienser er god musikk, og effektive øvelser med vektstang.
Dette er en time som passer for alle, både nybegynnere så vel som erfarne.

Slynge

Slynge er en treningsform som på en suveren måte kombinerer styrke og koordinasjon, utholdenhet og smidighet alt etter hva man vektlegger. Fra nybegynnere til toppidrettsutøvere; alle kan få en utfordring som passer! Prøv det du også.

KIG- Kondisjon/Styrke

Dette er timen for deg som trenger å komme i form. Har du vært syk, er overvektig, eller rett og slett bare er litt ute av trening? Da er dette timen for deg. Vi varierer mellom kondisjon og styrke. Her er det viktig at du gjør det du orker. Enkle øvelser som du lett kan variere vanskelighetsgraden på selv, eller ved hjelp av instruktøren.
Det viktigste er å møte opp og ta hensyn til dagsformen. Gøy har vi det uansett!

Voksen

Dette er en time hvor du får utfordret både kondisjon og styrke. Ved hjelp av enkle og morsomme øvelser til fengende musikk får du en effektiv treningsøkt for hele kroppen. Perfekt for de av den eldre garde.

EnergiTabata

Enkel og effektiv kombinering av styrke og kondisjon på stedet. Man jobber i intervaller hvor hver intervall er 20 sekunder arbeid, og 10 sekunder hvile á åtte omganger i totalt 4 minutter. Variasjon mellom to ulike styrke- og kondisjons-øvelser. Bruk av step, vekter og kroppsvekt.  Varierer litt fra instruktør til instruktør om man bare har styrke, eller om det er inkludert kondisjon i timen. Denne timen stiller ikke krav kordinasjon. Passer nesten alle.

EnergiPower

Dette er en intervalltime hvor du får trimmet både kondisjonen og styrket hele kroppen, og det til musikk du blir revet med av! Vi jobber annenhver låt kondisjon og styrke.
Dette er en tøff time med enkle øvelser og høy puls. Passer for alle.

EnergiFit

Dette er timen for deg som vil gi det lille ekstra. Timen er basert på god gammeldags sirkeltrening med moderne øvelser. Trening av styrke og kondisjon ved funksjonelle bevegelser med mye variasjon og relativt høy intensitet.

Ropes Bungee

Energifylt og morsom time hvor vi jobber med 5 meter lang strikk! Man jobber to og to på én strikk, og veksler mellom styrke og kondisjon.  Vi jobber i intervaller på ca 40 sekunder. Timen passer for alle!

Step/Styrke

Tøff intervalltime. Vi veksler mellom enkel kondisjonstrening på step og styrketrening med frivekter. Passer for deg som har trent en stund. 

EnergiForspill

Dette er en flott start på helgen med masse energi, godt humør, svette og herlig musikk.
Litt trinn. Passer for alle.

Zumbaintervall

Zumba gjør den populære treningen som er inspirert av latindans. Tilgjengelig for både nybegynnere, eldre og andre som ønsker variasjon i treningshverdagen. Dette er en time med herlige dansetrinn og fengende rytmer som virkelig gir energi og glede! Zumba styrker hjertet, og muskler i og rundt hoften, mage og rygg, ben og armer.

Nesodden Sykkel Klubb (NSK)

Dette er en sykkeltime arrangert av Nesoddens lokale sykkelklubb. Timen er åpen for alle, også for de som ikke er medlem av sykkelklubben.

Mindful-sykkel

Går det an å være mer tilstede og oppmerksom også når vi sitter på spinningsykkelen?
I denne timen lærer vi noen enkle oppmerksomhetsøvelser sammen med ulike pusteteknikker som hjelper hele kroppen, ikke bare kondisjon og musklatur. I tillegg vil inspirende musikk fra hele verden bidra til en herlig lydreise og inspirasjon når bakkene blir bratte.

Velkommen hver tirsdag kl 9.00 med Line

EnergiPuls

Inspirerende kondisjonstime med litt krydder hvor kondisjonen står i fokus. Enkle trinn med kreativ musikkbruk.

Ren Kondisjon

Dette er en energisk og tøff time med fokus på kondisjon. Uten trinn. Du blir garantert blid og svett.

Ropes Circle

Energifylt og morsom time med en blanding av styrke og kondisjon. Vi jobber blant annet med lang bungee strikk, sklimatter, slynger og minibands.

Feminin Kraft med Line

En ukentlig body-mind-spirit time laget av Line S Efraidsen. Fokus på den feminine kraften og den iboende kreativiteten som kommer gjennom oss alle. Vi ønsker å styrke kjernemuskulatur og indre varme for å møte alle livsfaser med åpenhet. Lette core-øvelser, inspirerende musikk og dyp kontakt med bekkenbunn gjennom myke øvelser. Vi arbeider også med nervesystemet, hormonsystemet og generell flyt gjennom energimedisinøvelser. Passer kvinner i alle aldre.

- Torsdager 09.30 - vi jobber med blant annet elementet ild - og indre varme
- Mandager 17.00 - vi jobber med blant annet elementet vann - og indre flyt

Styrke

Her varierer vi i forskjellige styrkeøvelser med og uten vekter.  Alle er velkommen!

Boksing

Tidligere norgesmester Kjell Arman Smith er instruktør. På denne timen lærer man teknikk, rytme og mye annet. Vi bruker hansker, bokse-pads og sekk. Vi stiller med alt av nødvendig utstyr. Timen blir alltid tilpasset kundens nivå. Populær time for både gutter og jenter, kvinner og menn.

Slide

Styrke med hovedfokus på kjernemuskulatur. Her bruker vi sklimatter.

Stor Ball

Stor Ball-timene kombineres med stokk, der vi fokuserer på bevegelsesglede, smidighet, indre styrke og koordinasjon. Til inspirende musikk beveger vi hele kroppen, og ballen hjelper oss å finne fram lekenheten igjen. Timen passer for alle.