Gruppetimer

Til informasjon: 


Er du medlem, men har aldri meldt deg på via nettet? Sånn gjør du:
1. Skriv inn mailadressen din og passordet du fikk utdelt når du meldte deg inn.
 (Har du ikke passord ta kontakt med resepsjonen på tlf: 66914040)

2. Trykk på knappen som ligner en kalender.
Finn deretter time du skal på og trykk på den sorte handlekurven. Da vil timen legge seg under "mine bookinger".

3. Hvis timen er full vil du bli satt på venteliste og du vil se ventelisteplassen på bookingen din.
Får du plass vil du få melding til det tlf vi har registrert hos oss. 

Skal du på drop in time må du melde deg på via tlf 66914040.

Gruppetimer frem til 16 juni : Våren 2019.xlsx

Gruppetimer frem fra 18 juni til 30 juni : 18 - 30 juni - 2019.xlsx

Bla ned for å lese om de ulike timene som tilbys.

Husk oppmøte senest 10 minutter før timestart, eller så kan du risikere å miste plassen din.

Alle 45. min timer er uten oppvarming og vi anbefaler at man møter opp ferdig oppvarmet til disse timene.

HUSK: Hent lappen din på Våre booking skjermer!

Info om Yogatimer

Yin Yoga

Yin Yoga er en rolig tilnærming til yoga. Øvelsene er enkle, men formen kan alikevel oppleves utfordrende på et godt vis. Vi holder stillingene over lang tid - fra 1 til opptil 5 minutter. Fokuset er på å slippe all musklatur, slik at vi jobber med Yin-vevet i kroppen; bindevev, fascia, sener og muskelfester. Dette skaper mer fleksibilitet og åpner og smører leddene våre. Denne formen for Yoga nærer tilstedeværelse, styrker vår evne til å gi slipp og bare være. Noen lærere har elementer av flyt i overgangene mellom stillingene - og noen legger vekt på ro og stillhet. Formen passer for alle, også nybegynnere, pensjonister og deg som trener mye og er stiv.

Rolig Yoga

Terapautisk/Mindful yoga er en mild og terapeutisk yogaform, inspirert av moderne mindfulness-basert stressreduksjon. Terapautisk/Mindful yoga kan praktiseres av alle og er en yoga som kombinerer en myk dynamisk flyt av stillinger med perioder hvor vi holder posisjonene lengre, noen hvilestillinger og pusteknikker. Dette er en effektiv måte å slippe stress eller spenning, slappe av, og få kroppen i balanse. Mindfulness bringer oss inn i nåtid og ut av hodene våre. Der møter vi våre erfaringer på en ny og sunn måte; lære å bli guidet fra innsiden og å bevisstgjøres våre naturlige grenser. Terapautisk/Mindful yoga er basert på moderne forskning på yoga, og inkluderer elementer av Yin yoga, Restorative yoga og somatisk-baserte bevegelsesbehandlinger. Oppmerksomheten er gitt til prinsippene om sikker justering, riktig støtte eller modifikasjon av stillingene. Klassene begynner og slutter med avslapning.
 
Passer for alle nivåer. Fin introduksjon for nybegynnere.

Solhilsen Flyt

Solhilsener, eller Surya Namaskar, er yogaens oppvarmingsøvelser, men de kan også være en praksis i seg selv. Solhilsen åpner opp kroppen og pusten din. Det sentrerer og balanserer de oppadgående og nedadgående energiene i oss. Er du tung og slapp, kan du få energi, er du høy og stresset, kan du falle på plass. Klassen holder en god flyt og vi har en rolig avslutningssekvens som lar deg lande godt.

Passer for alle. Det anbefales å ha litt erfaring med yoga.

Morgenyoga

En yogatime med deilig flyt, styrkende øvelser, litt fart og moro for å gi deg en kreativ, oppbyggende og sentrerende start på dagen. Den åpner opp og gir en god sirkulasjon i kroppen. Vi har også fokus på teknikk og tilstedeværelse. Avspenning lander praksisen og gjør deg klar for dagen.

Passer alle nivåer. Utfordrende time.

Yoga Flyt

Pust synkronisert med bevegelse - dette skaper flyt. Når bevegelse og pust er samstemt blir praksisen meditativ og skaper tilstedeværelse. Vinyasa klassene kan være både rolige og dynamiske - og de kan ha varierende vanskelighetsgrad -  felles er opplevelsen av flyt. Her blir du både sterkere og smidigere, samtidig som du kan oppleve ro og avklarethet. Timen avsluttes med avspenning og stillhet.
Myk Yoga Flyt Vi bruker pusten og flyter mellom øvelsene i et rolig tempo og bruker gjerne en del tid på gulvet. Mykgjørende, sentrerende og revitaliserende. Klassen kan ha forskjellige tema (gi slipp, tilstedeværelse, takknemlighet o.l) eller ha fokus på særskilte områder på kroppen (hofter, skuldre, bryståpner o.l).
Passer til alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere
Dynamisk Yoga Flyt  Vi bruker pusten (Ojjai-pust) og flyter mellom øvelsene i styrkende og innimellom utfordrende øvelser. Her arbeider vi med balanse, smidighet, kjernestyrke og fokus og klassen er for deg som har gjort endel yoga, eller kjenner kroppen din godt. (Eller bare er klar for en skikkelig utfordring!) Klassen kan ha forskjellig tema og oppbygning rundt områder i kroppen.
Passer alle nivåer, men du får mer ut av timen om du har litt erfaring fra andre klasser.

Ashtanga Yoga - Primary Serie

Ashtanga Yoga er en effektiv og er en utmerket form for trening, som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær i de siste årene.

Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle. Man trenger ingen forkunnskaper, kun en yogamatte, lette klær, et åpent sinn. 

Ashtanga Yoga er basert på en fast rutine av asana posisjoner. Den har også et eget åpning- og avsluttningsmantra. Den starter med fem solhilsen A og tre solhilsen B. Hver enkel asana bygger opp å danner grunnlag samt styrke for at neste posisjon.

Stilen er basert på flere tusen år gamle skrifter og tradisjoner. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) fra Mysore i India, er mannen som utviklet denne yogastilen og førte tradisjonen videre i moderne tid. Idag overtatt av hans datter Sharaswati og barnebarn Sharat Rangaswami. 

Timen blir innledet med enkle puste- og strekkøvelser som oppvarming og avsluttes i savasana som er en avspenningsmetode.

Kvinneyoga

I denne timen skaper vi et rom sammen som er velgjørende for kvinners
helse. En feminin sirkel hvor vi ønsker hverandre velkommen. Et trygt
rom hvor vi kan puste, finne glede i bevegelse, kjenne på
tilstedeværelse og kjærlig oppmerksomhet.

Vi bruker pusten som guide og flyter rolig fra en stilling inn i den
andre, blir kanskje en liten stund mens vi puster og flyter så videre.

Vi gjør bevegelser som er nærende for oss som kvinner, og gir oss
energi, velvære, styrke og ro.
Timen avsluttes med dyp avspenning.
 
Passer for alle kvinner

Medisinsk Yoga

MediYoga
- Yoga som medisin 
- Gammel viten og moderne forskning møtes
De rolige øvelsene og meditasjonene i MediYoga er utviklet for å skape en grunnleggende balanse i kropp og sinn. (Mer info under) 


Hva er MediYoga?

MediYoga er forskningsbasert yoga, og passer for alle mennesker, både friske og de med fysiske- og psykiske begrensninger. Dette er en myk og rolig yoga med fokus på pust, myke bevegelser og meditasjon.
MediYoga er basert på Kundalini Yoga, en minst 5000 år gammel yogatradisjon, og har som fokus å kombinere gammel viten med moderne forskning.
Mitt fokus har lenge vært å finne den gode dialogen mellom skolemedisin og Yoga, og det er derfor en stor glede å se at MediYoga kan vise til forskningsresultater fra bl.a. Karolinska Institutet i Stockholm. MediYoga er i dag etablert innen sykehus og rehabiliteringsinstitusjoner både i Sverige og Norge, og alle MediYogalærere har en medisinsk grunnutdanning.

Generelt har de ulike MediYoga-programmene
som fokus å motvirke stress, balansere det sympatiske og det parasympatiske nervesystemet og dermed stimulere kroppens selvhelbredende krefter. MediYoga er en terapeutisk yogaform og utviklet for å forebygge sykdom og helseplager og for å understøtte rehabilitering ved kronisk sykdom og helseutfordringer. 

I Pusteøvelsene er det fokus på langsom, dyp pust eller mer kraftfull «ildpust». Gjennom pusten tar vi kontroll over sinnet, fremmer avspenning og tilstedeværelse i nuet og tilfører kroppen energi. Yogaøvelsene fremmer en smidig og utholdende muskulatur og gir blant annet et sterkere og mer utholdende nervesystem. 
Alle MediYoga-programmene avsluttes med meditasjon og avspenning. 
MediYoga handler ikke om å være flink i yoga eller mykest mulig, men om å lytte til kroppen og imøtekomme kroppen på en skånsom måte. Øvelsene er enkle, men svært effektive.

Hvem passer MediYoga for?

MediYoga passer for alle, enten du ønsker et pusterom fra en hektisk hverdag, sliter med stressplager eller har andre helsemessige utfordringer. I MediYoga-timene vil du finne rom for å være deg selv, akkurat slik du er, akkurat i øyeblikket. På kurset vil du lære øvelser og meditasjoner som du kan ta med deg inn i hverdagen som et redskap for større grad av ro og tilstedeværelse i livet ditt.

Praktisering av MediYoga 
- har vist gode resultater ved blant annet : Hodepine/Migrene, Uro og angst, Utbrenthet Muskel- og Skjelettplager, Søvnproblemer og Fordøyelsesplager. 
Spesifikke MediYogaprogram tar for seg: stressreduksjon, bedre rygghelse, motvirker høyt blodtrykk, hjerterehabilitering og hjernefunksjon. MediYoga brukes også ved kroniske smertetilstander og i rehabilitering etter hjerneslag og kreft og kan tilpasses alle. 

Regelmessig praktisering av MediYoga (min. 1 dag i uken) har vist seg å kunne bedre søvn, redusere angst og uro og gi bedre selvfølelse og følelse av velvære. 

Ved å åpne opp i kroppen vha. ulike pusteøvelser og fysiske øvelser, økes oksygennivået i blodet, kroppen roer seg og indre organer får muligheten til å vitaliseres. Hormonsystemet påvirkes positivt og spesifikke øvelser virker inn på bl.a. skjoldbrukskjertelen og stoffskiftet.

Livet kan by på faser med store utfordringer. Mange opplever at yoga kan bidra positivt inn for å håndtere disse fasene. Hvis utgangspunktet ditt er stagnasjon i livet generelt, eller du står i mange endringer, eller andre psykiske belastinger som depresjon og gnagende uro, så vil jeg påstå at MediYoga vil fungere «om du vil eller ikke».
MediYoga arbeider ikke bare med kroppen, men gir deg konkrete opplevelser av energi og livskraften vi alle besitter. Prosesser settes i gang og kickstarter kroppens egen evne til helbredelse- gjør seg selv hel igjen.

Forskning - Du kan lese mer om forskningen på MediYoga her: 
http://no.mediyoga.com/forskning/svensk-forskning/


VelværeYoga

Varierte øvelser:
Fysiske-, puste- og avspenningsøvelser. Programmet varierer noe hver gang. Øvelsene er ikke de mest kompliserte, for det viktigste er å lytte til kroppen og finne en skånsom vei til egenpleie. Via kroppen og bevegelser kan du oppleve og virkelig få landet, og kjenne på velvære. 

Yogatimenes effekt: 
Vitaliserer kroppen.
Kroppen oppleves mykere. 
Opplevelse av tilstedeværelse. 
Din oppmerksomhet på pusten kan bli et konkret verktøy i hverdagen. 
Avspenthet som kroppen memorerer og du lett kan vende tilbake til. 
Du får en påminnelse om at kroppen har noe den vil si ut fra sin tilstand. 
Bedre søvnkvalitet. 
Bedre sirkulasjon og en opplevelse av å ha kontakt med kroppens energisystem.

Passer alle nivåer og er en fin introduksjon for nybegynnere

Yoga for stive menn

Dette er en yogatime som er tilpasset de som tror de er for stive til å begynne med Yoga. Denne timen passer alle menn, og inngår i medlemsskapet til Energihuset.

Info om Energihusets timer

Sykkel

Sykkeltimene er litt variert i antall minutter. Men alle kan i utgangspunktet gå på timene, alt har med din egen innsats, og hvor mye motstand du legger på. Hvis du er ny er det viktig at du kommer i god tid, og gir beskjed til instruktøren så vi får gått igjennom litt teknikk.
Vi bruker vårt pulssystem Iqniter. Du kan kjøpe deg pulsbelte i resepsjonen, eller bruke Sunto belte du har fra før hvis det har bluetooth, og er av nyere type. Spør i resepsjonen for mer info.
 Vi har 2 storskjermer i sykkelsalen hvor man anonymt følger med på pulsen og hvilke nivåer man bør ligge på igjennom timen. Denne timen får deg til å gi det lille ekstra.

Sykkel Voksen

Sykkeltime for de litt mer voksne medlemmer. Nybegynner/Voksen

Energipump

Dette er timen for deg som ønsker å styrke hele kroppen til god musikk med enkle og effektive øvelser i hovedsak med vektstang.
Dette er en time som passer for alle, både nybegynnere så vel som erfarne veltrente.

Slynge

R.O.P.E.S. Slynge er en treningsform som på en suveren måte kombinerer styrke og koordinasjon, utholdenhet og smidighet alt etter hva man vektlegger. Fra nybegynnere til toppidrettsutøvere; alle kan få en utfordring som passer! Prøv det du også.

KIG- Kondisjon/Styrke

Dette er timen for deg som trenger å komme i form, om du har vært syk, er overvektig eller rett og slett bare er litt ute av trening.
Vi varierer mellom kondisjon, og styrke. Her er det viktig at du gjør det du orker. Enkle øvelser som du lett kan variere vanskelighetsgraden på selv.
Det viktigste er å møte opp, og ta hensyn til dagsformen, gøy har vi det uansett.

Voksen

Dette er en time hvor du får utfordret både kondisjonen og styrken din. Ved hjelp av enkle og morsomme øvelser til fengende musikk får du en effektiv treningsøkt for hele kroppen. Perfekt for de av den eldre garde.

EnergiTabata

Enkel og effektiv styrketrening/kondisjon på stedet, hvor vi jobber i intervaller. Hvert intervall er 20 sek arbeid og 10 sek hvile i åtte omganger, totalt 4 minutter. Variasjon mellom to ulike styrke/kondisjon øvelser per intervall. Bruk av step, vekter og kroppsvekt.  Varierer litt fra instruktør til instruktør om man bare har styrke, eller også kondisjon. Denne timen har ikke kordinasjon, men man jobber på stedet. Passer nesten alle.

EnergiPower

Dette er en intervalltime hvor du får trimmet både kondisjonen og styrket hele kroppen din til musikk du blir revet med og engasjert av. Vi jobber annenhver låt konrisjon/styrke.
Dette er en tøff time med enkle øvelser, høy puls og som passer for alle.

EnergiFit

Dette er timen for deg som vil gi det lille ekstra. Timen er basert på god gammeldags sirkeltrening med moderne øvelser.Trening av styrke og kondisjon ved funksjonelle bevegelser med mye variasjon og relativt høy intensitet.

Ropes Bungee

Energifylt og morsom time hvor vi jobber med 5 meters lang strikk! Her er man to og to på en strikk, og veksler mellom styrke og kondisjon.  Vi jobber i intervaller på ca 40 sekunder.Timen passer for alle!

Step/Styrke

Tøff intervalltime. Vi veksler mellom enkel kondisjonstrening på step og styrketrening med frivekter. Passer for deg som har trent en stund. 

EnergiForspill

Dette er en flott start på helgen med masse energi, godt humør, svette og herlig musikk.
Litt trinn. Passer for alle.

Zumbaintervall

Zumba gjør den populære treningen som er inspirert av latindans tilgjengelig for både nybegynnere, eldre og andre som ønsker variasjon i treningsopplegget sitt. Dette er en time med herlige dansetrinn og fengende rytmer som virkelig gir energi og glede! Zumba styrker kondisjonen og hjertet, og samtidig muskler i hofter, mage og rygg, ben og armer.

Nesodden Sykkel Klubb (NSK)

Dette er en sykkeltime arrangert av Nesoddens lokale sykkelklubb. Timen er åpen for alle, også for de som ikke er medlem av sykkelklubben.

EnergiPuls

Inspirerende kondisjonstime med litt krydder hvor kondisjonen står i fokus. Enkle trinn med kreativ musikkbruk.

Ren Kondisjon

Dette er en energisk tøff time med en god og Enkel Kondisjon uten trinn. Du blir garantert blid og svett.

Ropes Circle

Energifylt og morsom time med en blanding av styrke og kondisjon. Vi jobber med lang bungee strikk, sklimatter, slynger, minibands osv

Feminin Kraft

Styrke

Her varierer vi i forskjellige styrkeøvelser med og uten vekter.  Alle er velkommen!

Boksing

Instruktøren er Kjell Arman Smith, som er gammel norgesmester.På denne timen lærer men teknikk, rytme og mye annet. Vi bruker hansker, bokse Pads og sekk. Timen blir tilpasset kundens nivå.

Slide

Styrke med hovedfokus på kjernemuskulatur, her bruker vi sklimatter.

Stor Ball